Att lämna HSB

Frågan gäller inte vår förening, men jag fick frågan från bekant som jag tänkte hjälpa.

Har någon erfarenhet av hur en förening kan "lämna" HSB, dvs träda ur och bli som en vanlig förening. Vad jag har förstått står det inskrivet i stadgarna att föreningen skall ha en HSB representant i styrelsen etc.

Det måste ju ha hänt förut.

Tips tack.
Av Lina Östberg (5 poster), 15:26, 16 november 2010
boende, bostad, fristående, HSB, lämna, utträde
Rösta
0,0

Senaste svar på tråden

Det är inte så ovanligt som man kan tro.
Den information jag har är att över 200 föreningar har lämnat HSB sedan 1990.
Först ut var St Erik i Stockholm. Deras fall gick ett antal vändor i domstolar, om jag minns rätt. Anledningen var de "gamla" tvångsreglerna i stadgarna som du nämner. Till slut fick de rätt, helt enkelt för att det är upp till föreningen att ändra stadgarna, inte någon annan part.
Av Per-Arne Olsson (4 poster), 15:00, 29 november 2010
HSB är en stor koloss på lerfötter. Att HSB skulle vara en kollektiv förening kan man glömma. De har bara ett intresse att flå sina föreningar och de boende medlemmarna i dessa på så mycket pengar som möjligt.
Att HSB kan ha kvar att varje enskild som köper en brf i hsbförening skall förutom betala medlemsavgift erlähha deposition av 500kr är ofattbart.
Hurmånga 500 lappar som går till allmänna HSB fonden står skrivet istjärnorna men det är inte det första tillexempel anhöriga tänker på när någon går bort?

jag har erfarenhet från en av sveriges största föreningars styrelsearbete. Mellan 1969 och 1995 hade HSB all förvaltning. 1995 kostade all förvaltning 4,5 miljoner. Trädgård ekonomisk, fastighetsskötsel och teknisk förvaltning. Styrelsen gick ut med förfrågan på alla avtal.
Dagens nyheter uppmärksammade slutresultatet med "stor HSB förening tjänar en miljon på att lämna HSB".
Alltså avtalen blev bättre och över en miljon billigare per år.
Tyvärr gick inte stämman med på att lämna HSB som medlemsförening, vilket kräver att föreningen skriver om sina stadgar, och man måste ha 2 stämmor med 66% majoritet på den första för att lämna HSB. Det är ju HSB som ligger bakom lagarna som finns avseende bostadsrätt, så de har sett till att det är "bökigt" att lämna HSB.
De har också varit duktiga på att marknadsföra sig till sina medlemmar att det är de som är föreningen. I alla fall när det går bra.
DET FINNS GROVA PENGAR ATT TJÄNA FÖR DE UTÖVER DE "200 FÖRENINGAR SOM LÄMNAT HSB
REDAN"
Av stephan sundling (6 poster), 14:43, 09 december 2010
Rösta
0,0

Föreningens hemsida på Allabrfer.se

Som medlem på Styrelseguiden.se får din förening en gratis hemsida på Allabrfer.se, Sveriges samlingsplats för bostadsrättsföreningars hemsidor.
Läs våra användarvillkor.
Vi använder RuleMailer för att skicka nyhetsbrev.

Copyright © 2009 Styrelseguiden.se

Styrelseguiden Norden AB
Frejgatan 8
114 20 Stockholm
info@styrelseguiden.se